DE DJINN STEKEN DE MENS VAN BINNENUIT HET LICHAAM

Aboe Moesaa al-Ash’arie heeft vermeld dat de boodschapper van Allaah – Allaah’s prijzingen en bescherming zij met hem – zei:

((Mijn gemeenschap zal sterven aan “ta’n” en “taa’oen”.)) (1).

Men zei: “O boodschapper van Allaah, deze “ta’n” (steken van de mens) zijn bij ons bekend, maar wat is “taa’oen”?”

Hij – Allaah’s prijzingen en bescherming zij met hem – zei:

((De steken van jullie vijanden van onder de djinn. En in een elk zit de dood van een “shahied”)).

(1) De woorden “ta’n” en “taa’oen” zijn van het werkwoord “ta’ana / yat’anoe” wat “steken” betekend.

BRON: “Irwaaoel-Ghaliel” van shaykh al-Albaanie (hadieth 1637) en “Sahieh at-Taghrieb” van shaykh al-Albaanie (hadieth 1403).

UITLEG VAN DE HADIETH

Ibn al-Athier zei:

“”Ta’n” zijn prikken die (het lichaam) niet penetreren. En een duivel kan stampen / schoppen, (iets) gieten, spugen, blazen en steken / prikken.”

Al-Djawharie zei:

“”Ta’n” is het prikken met een speer of ander voorwerp (wapen), het penetreert (het lichaam) niet.”

Az-Zamakhsharie zei:

““Taa’oen” is de benaming voor de speren van de djinn.”

BRON: “Aakaamoel-Mardjaan fie Ahkaamil-Djaan” (blz. 113).

Over de hadieth sahieh:

((Mijn gemeenschap zal sterven aan “ta’n” en “taa’oen”.)).

Men zei: “O boodschapper van Allaah, deze “ta’n” (steken van de mens) zijn bij ons bekend, maar wat is “taa’oen”?”

Hij – Allaah’s prijzingen en bescherming zij met hem – zei:

((De steken van jullie vijanden van onder de djinn. En in een elk zit de dood van een “shahied”.)).

Ibn Hadjar al-‘Asqalaanie – moge Allaah hem genadig zijn – heeft gezegd:

“‘Iyaad zei:

De “taa’oen” zijn zweren (gezwellen) aan de buitenkant van het lichaam terwijl een epidemie een algemene term is voor (in de lucht overdraagbare) ziekten. En “taa’oen” wordt de pest genoemd omdat het net zo vernietigend is, behalve dan dat alle soorten pest een epidemie zijn maar niet elke epidemie de pest.”

De taaldeskundigen zeggen:

Er is sprake van een prik wanneer het (het lichaam) niet penetreert.

En de steken van de djinn worden omgeschreven als prikken, want deze (prikken) zijn van binnen naar buiten waardoor het als eerste impact heeft op de binnenkant en vervolgens zijn impact heeft op (te zien is aan) de buitenkant. Terwijl het (lichaam) daarbij niet perse te hoeven zijn gepenetreerd.

En het tegenovergestelde daaraan zijn de steken van de mensen, want deze steken zijn van buiten naar binnen waardoor het als eerste impact heeft op de buitenkant en vervolgens zijn impact heeft op (te zien is aan) de binnenkant. Terwijl het (lichaam) daarbij niet perse te hoeven zijn gepenetreerd.”

BRON: “Fath al-Baarie fie Sharh Sahieh al-Boekhaarie” Kitbaab “at-Tibb” (hadieth 5396: blz. 191 en 193).

VERTALING: Mohammed ibn Johannes el-Holandie

En Allaah weet het beste.